Historielagets årbok – like om hjørnet

Mange gode penner hadde funnet veien til Hegle grendehus da lederen i Levanger Historielag, Johannes Vongraven, ønsket vel møtt til lanseringsmøte av historielagets årbok. Det er en ettertraktet og populær trykksak som legges fram. Det viser bl.a. at fjorårets årgang er utsolgt, i følge Vongraven.
Lederen i skriftstyret for boka, Asbjørn Tingstad, fulgte opp med en sporadisk oversikt over innholdet i årets bok. 26 skribenter har bidratt til boka. Det er både debutanter og veteraner blant bidragsyterne. Få reint unge; majoriteten ligger som ventet i tidligpensjonistenes rekker.

To bidragsytere, Terje Carlsen og Solveig Otlo, utdypet sine artikler nærmere. Carlsen hadde tatt for seg framvoksteren av, og virksomheten i Arbeidernes Idrettsforbund i Levanger. Han satte dette inn i den politiske situasjonen i landet i 1930- åra. Dette ble gjort på en svært grundig måte. Han streifet innom samfunnstopper som Trygve Lie, Einar Gerhardsen, Rolf Hofmo og Olaf Helset.- Lokalt gikk Carlsen inn på oppslutningen om AIF i Levanger. Sentrale personer her var Martin Knudsen og Valentin Salthammer. På motsatt fløy, innen idrettslaget Sverre, fant vi bl.a. Helge Ingstad og Valentin Rosenlund.- Velferd og dannelse ble grunnleggende elementer i den nye idrettsbevegelsen.

Solveig Otlo gav oss innledningsvis en utmerket definisjon på hva historie er: ”Det som ikkje er meir, er historie”.- Hun kom innledningsvis inn på den generelle organiseringa av handelen i det ganske land. By og land var helt forskjellig og hadde sine særpreg. Det var byen som var storebror. Den store forandringa fikk vi i 1871 da det ble fritt for alle og enhver å drive handel.
Butikken var noe mer enn en arena for omsetning av varer. Den var et møtested for utveksling av små og store nyheter, og likedan et sted der de fattigste kunne få en hjelpende hånd.
Solveig Otlo har i sin artikkel gått nærmere inn på handelssteder i området Levanger-Verdal. Det er Rinnan, Grønlia, Danielsborg, Frol samvirkelag, avdeling Frol.- Et rikholdig bildemateriale følger artikkelen.

H.B.

Foto: Ola Indgaard og Helge Bakken